english version
Ştiu că la fiecare ediţie a Festivalului George Enescu avem printre invitaţi şi formaţii surpriză. Ceva care să iasă oarecum din sfera clasicismului conservator dar totodată să-şi păstreze locul binemeritat în sălile de concerte. Acum doi ani am avut parte de prestaţii jazz-istice pe scena Ateneului şi să nu uitam de memorabilele concerte ale lui Jordi Savall şi Hesperion XXI despre care vom vorbi într-un viitor articol.
Anul acesta surprizele nu s-au oprit, ba dimpotrivă, au continuat. Ba chiar îmi amintesc când am pus prima oară mâna pe programul de festival, m-am întrebat; acum doi ani a venit Savall, acum cine o să mai vină?
Spre ruşinea mea nu am mai auzit până acum de Yo-Yo Ma sau de proiectul său The Silk Road Ensemble, dar când am văzut în program că unul din instrumentişti cântă la Tabla mi-am zis că e ceva ce nu trebuie pierdut. Eu unul sunt deja obsedat de instrumentele de percuţie folclorice autentice. Pentru că aşa cum la Conservator m-au învăţat că ritmul nu este muzică, ascultând un instrument de percuţie asiatic sau african, îmi dau seama că afirmaţia e oarecum falsă. Poţi crea muzică doar din ritmuri ajutat de diferite instrumente de percuţie.
The Silk Road Ensemble nu cred că are nevoie de foarte multă prezentare. Adică numele ar trebui să spună totul (Ansamblul Drumului Mătăsii). Căutăm un pic pe Google sau pe Wikipedia să ne reamintim de ruta asta atât de importantă şi vedem ce instrumente găsim în calea noastră. Şi exact asta a făcut şi Yo-Yo Ma prin asamblarea mai multor instrumente din culturi diferite. Totul se îmbină minunat şi este inspirat din culturile tradiţionale întâlnite pe această rută.
well well well 🙂 M-am ocupat si de Hesperion si de Yo Yo Ma.Am avut eu un feeling inca de la inceput cand i-am cerut! Ma bucur ca ti-au placut