A fost o lună întreagă plină de concerte extraordinare la care am încercat pe cât posibil să particip ca ascultător neputând însă renunţa la aparatul foto. Cum prindeam un moment de forte, o pauză între părţile unui concert sau al unei simfonii, declanşam fără oprire aparatul. De multe ori mi-am spus că ar trebui să mai las aparatul foto acasă şi să mă bucur şi eu ca toţi ceilalţi de un concert. Dar ştiu că apoi îmi face plăcere să mă uit la fotografii şi ştiu că mai sunt şi alţii care vor să le vadă.
Aşadar, unul dintre primele concerte la care am asistat a fost cel al Orchestrei Filarmonice Regale din Londra sub bagheta dirijorului Horia Andreescu. Cu o seară înainte aceeaşi orchestră fusese dirijată de Charles Dutoit şi s-a bucurat de participarea pe ultima sută de metri a excentricului violonist “Mr. British Punk Violonist”, Nigel Kennedy. Solistul a înlocuit-o din program pe pianista Martha Argerich care a renunţat la a mai concerta în cadrul festivalului în ultimul moment. Din păcate şi spre exasperarea melomanilor, eu am aţipit destul de grav, având în vedere că Nigel Kennedy a interpretat Concertul pentru vioară şi orchestră în Re Major op.61 de Ludwig van Beethoven.
Dar revenind la seara ce a urmat, Horia Andreescu s-a binedispus dirijând orchestra regală pe un program de Saint-Saens şi Ravel.
În program a mai fost însă şi Simfonia Spaniolă a compozitorului Victoire Antoine Edouard Lalo. Nefiind scrisă de un compozitor spaniol dar totuşi unul atras de sonorităţile iberice, simfonia face parte din repertoriul oricărui violonist. Iar cu această ocazie, a fost invitat să concerteze Joshua Bell. Solistul american a început vioara de la vârsta de 5 ani (ca şi mine). În 1985 a debutat la Carnegie Hall alături de orchestra simfonică Saint Louis (eu la vârsta lui nu mai ştiam nici cum se ţine arcuşul corect). Este câştigător al unui premiu Grammy.
Dap, acelaşi tip a venit şi a concertat şi la Bucureşti în cadrul Festivalului George Enescu. Ce mică e lumea, nu e aşa? Întotdeauna mi s-a părut foarte mişto ca unul din miile de mail-uri cu pps-uri ce prezintă peisaje sau poveşti şi care circulă zilnic prin fiecare calculator să le putem vedea cumva şi în realitate. Ca atunci când primeşti un mail cu cele mai interesante locaţii de pe glob şi spui şi tu mândru că aici ai fost şi tu. Mda, te-ai regăsit şi tu într-o singură poză din cele 30-40 culese şi adunate de vreunul care se plictiseşte grav la un alt birou.
Pentru a scrie acest articol m-am ajutat indeosebi de publicatia Agenda Festivalului sau mai bine cunoscuta sub numele de Jurnalul de Festival.
Draga Alexandru,
as vrea sa te rog sa ma ajuti sa aflu numele compozitorului si numele piesei pe care orchestra din Sankt Petersburg a cantat-o ca bis la concertul din 17.09.2009 (dupa ''Patetica''). E foarte cunoscuta dar din pacate nu am reusit sa gasesc pe cineva care sa imi spuna exact cine a scris-o si cum se numeste.. Chiar in acea seara mi-am luat inima in dinti si l-am abordat pe maestru Dan Grigore care nici el nu stia exact ce s-a cantat, dar mi-a spus ca e sigur muzica veche engleza- mie imi suna a Haendel, dar poate ma ajuti tu cu mai multe detalii. Iti multumesc si astept raspunsul tau pe adresa andduc72@yahoo.com. Multumesc, andreea
O sa ma interesez si o sa revin cu detalii. Deseori orice bis devine stresant din cauza neprezentarii lui, mai ales cand iti suna necunoscut 🙂