Ce nu e ok la Uber

 

Cu ocazia nopții la muzee, bucureștenii s-au delectat cu o imagine familiară, deseori întâlnită la evenimente de o asemenea amploare. Zeci de taxi-uri parcate pe ”verde” și zeci de oameni pe trotuar lângă ele, căutând taxi-uri prin aplicație sau telefon. Unui turist străin i s-ar fi părut de neînțeles această scenă, dar de fapt e o tradiție românească unde se trimit numai urări de bine către mame, familie, cei răposați și de sănătate în general, tuturor taximetriștilor.

Am un top al oamenilor pe care îi urăsc din tot sufletul, iar taximetriștii se află pe primul loc. Asta pentru că îmi dau cele mai multe motive ca să fac asta.
În primul rând că nu respectă niciodată regulile de circulație. Pentru ei benzile alea albe întrerupte sau continue nu fac decât să le aducă aminte de vremea când desenau cu creta pe asfalt, cel mult. Și automat se joacă încălcându-le, trecând peste ele într-un dans copilăresc. Niciodată nu folosesc semnalizarea, le este lene. Adevărul e că atunci când stai toată ziua și nu faci nimic, e normal să-ți fie lene. Dacă însă, un taximetrist semnalizează, atunci trebuie să te aștepți la una dintre cele mai periculoase manevre de circulație. Cu siguranță că va face un triplu ștulup și un backside 360, moment în care zeci de claxoane și frâne se vor declanșa în jurul lui.
Apoi, de cele mai multe ori când te urci într-un taxi, îți vine să dai cu dezinfectant sau să stropești cu spirt ca preotul cu aghiasmă. Bordul acestor mașini depășește lejer imaginația scenografilor din Mad Max. Recunoaște, e primul lucru pe care îl faci când te urci într-un taxi. Te uiți să vezi ce naiba se întâmplă pe bordul ăla și cum poate cineva să vadă ceva printr-un parbriz plin de cruciulițe, iconițe, tablete, telefoane, cabluri, led-uri, reviste, pahare, chiuvete, frigidere, un pian cu coadă și doi ciorapi. Și în timp ce faci asta, te legi cu centura în jurul tău, pentru că roata aia din dreapta nu sună ca și cum ar mai vrea să stea prea mult timp atașată de mașină. Dacă poți să faci abstracție că mașina se dezintegrează, atunci va trebui să suporți o muzică specială sau o emisiune de știri și în mod obligatoriu să participi la o conversație total neinteresantă și deranjantă cu șoferul de taxi. Și toate aceste conversații au același final. Atribuirea de vină pentru toată situația în care ne aflăm. ”tu-i în gură de hoți ordinari!”
Vorbind de hoți ordinari, al treilea motiv pentru care îi urăsc este nevoia bacșișului. Și nu, n-am o problemă cu bacșișul. Mai ales în condițiile în care 1.39 pe km e o sumă jignitoare comparativ cu costurile pe care le ai la o mașină (cine e șofer știe, cine nu, să tacă din gură). Ca să înțelegeți, în Spania cursa se plătește de când ai chemat taxiul către tine, nu de când te urci tu în el, iar în Irlanda o cursă costă din start 4 euro plecarea, apoi se adaugă 1 euro per persoană în taxi (și plătești automat și șoferul) și încă 1 euro per bagaj pus în portbagaj. O cursă de la aeroport până în centru duce undeva între 80 și 100 de euro. Așa că n-am o problemă să dau bacșiș, dar faptul că niciodată nu sunt mulțumiți, îmi provoacă o scârbă și o silă de nedescris.
De când au apărut aplicațiile, lucrurile s-au schimbat mult în bine. Cursa cu taxiul a devenit mult mai sigură, iar șoferii s-au civilizat deoarece îi afectează în mod direct felul în care conduc și se poartă. N-am mai luat de foarte mult timp un taxi direct din stradă, tocmai pentru că nu prezintă nici un fel de siguranță. Căci la siguranță ne gândim prima oară când vrem să alegem un taxi. Și nu e ”rasism”, e statistică :)))
Acum a apărut Uber, cu surle și trâmbițe. E noua chestie cool, promovată la greu și la noi. Chiar dacă Uber declară că nu, vă asigur că oameni care au putere de influență în social media, au fost plătiți să scrie frumos de Uber. Adică știu niște bloggeri care n-ar scrie în veci ceva de bine, decât dacă sunt plătiți :))) Dar nu asta e important.
Important e că această alternativă e una cât se poate de bună. Vrei să mai faci un ban, dai interviu la Uber și conduci toată ziua. Vrei să mergi în condiții civilizate, renunți la taxi-uri și iei un Uber. S-a dus dracu și cu bacșișul, nu tre să stai să te scotocești de mărunt, plata prin aplcație cu cardul, totul civilizat. Faptul că oferă concurență taximetriei, mă bucură enorm. Dar e ceva care totuși nu mă lasă să-i promovez.
Eu înțeleg că e o șmecherie să vii și să spui că pentru business-ul tău nu există legi inventate și drept urmare, tu nu plătești taxe și impozite. Dar asta nu înseamnă că ar trebui să te laud. Și mă refer aici la toți cei care au promovat Uber, căci au promovat și evaziunea fiscală. Și nu e ok, oameni buni, chiar nu e ok. Și-așa suntem în rahat până în gât și în gură de atâția ani, acum mai și promovăm asta? Și nu e ca și cum Uber n-ar avea bani. Gizăs, sunt plini de bani! Dar pentru simplu fapt că un serviciu este cool, nu înseamnă că e și legal și ar trebui să trecem cu vederea. Până acum n-am văzut nici o dovadă că Uber ar plăti impozite și taxe prin business-ul pe care îl face la noi în țară. Doar că sunt în permanentă discuție cu instituțiile abilitate. Dacă e cineva care îmi poate demonstra contrariul, atunci îl invit cu cel mai mare drag s-o facă.
Încă n-am folosit Uber, probabil o să-l folosesc. Habar n-am. Poate, mai ales că de partea cealaltă sunt oameni care au o mașină și chiar pot să mai facă un ban extra dacă nu au un job sau au ieșit la pensie. Dar repet, dacă ar intra cu totul în legalitate, aș fi cel mai fericit că există o concurență masivă față de taximetrie. Până atunci, mă rezerv în a spune că sunt atât de cool.

3 Comments Ce nu e ok la Uber

  1. Alex 18/05/2015 at 3:56 pm

    Trista situatie aveti in Bucurestiul ala, sau unde oi fi locuind … eu in Timisoara n-am absolut nici o problema cu Taxi Tudo, care-s (pe buna dreptate) cea mai mare firma din oras. Cu exceptia cazului ca-i sun la ora de varf si nu pot prinde o operatoare, in rest n-am avut aproape nici o problema cu ei. Masina curata, sofer care intreaba intotdeauna pe unde sa mergem, etc etc. Refuz sa cred ca sunt eu vreun caz singular si am noroc fenomenal la soferi.

    La partea cu evaziunea fiscala iti dau dreptate. Din pacate cred ca si daca Uber si-ar dori sa plateasca taxe, tot n-ar putea sa "intre pe piata", fiindca numarul licentelor de taximetrie se limiteaza de catre fiecare primarie in parte.

    Reply
    1. admin 18/05/2015 at 5:42 pm

      Alex, mai tot restul țării e renumit că taximetriștii nu prea acceptă bacșiș. La Bucale, e fiță, lucrurile stau altfel :))

      Reply
    2. Alex 19/05/2015 at 11:32 am

      E fiţă pe dracu', e marlanie.

      Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.