Am întrebat din nou ”Cine?”. ”E primul tip care a transcris muzica electronică pentru un cvartet de coarde, iar acum ”mixează” Maria Tănase”, mi s-a răspuns. Pe la mijlocul concertului mă uitam în gol, îmi lăcrimau ochii și mă gândeam că niciodată nu mi-a fost dat să ascult ceva atât de hipnotizant, care ulterior a devenit o obsesie și o dependență. Așa l-am cunoscut pe Bălănescu și din cauza lui am început s-o ascult și pe Maria Tănase.
Era acum vreo 10 ani, cred. Poate nu chiar. Cine mai știe. O invitație de la o revistă de business. Eu tricou, ei costume, haine de gală, TNB. Eu curios, ei probabil obligație, alții fin cunoscători. ”Cum poate cineva să remixeze Kraftwerk pentru un cvartet de coarde”, stăteam eu să mă gândesc, în timp ce restul încă socializau în jurul meu.
Alexander Bălănescu s-a născut în 54, e român, dar a plecat din țară înainte de revoluție. A început să studieze muzica de la 7 ani, a continuat la Ierusalim, apoi în Londra la Trinity College și în New York la Juilliard. Adică la cele mai bune școli de muzică. E un muzician ce adoptă stilul contemporan și și-a format propriul cvartet de coarte ce îi poartă și numele. Pe unul din albumele sale, a transcris muzica celor de la Kraftwerk (părinții muzicii electronice) pe un cvartet de coarde și nu doar că e un experiment interesant, ci sună al naibii de bine.
Încercam să înțeleg conceptul. A început ușor repetitiv la violoncel și violă, fragmente obsesive, nu-mi dădeam seama dacă era o muzică tristă sau doar experimentală. Nu înțelegeam ce legătură are cu muzica Mariei Tănase, dar de fapt totul se contura în jurul unui cântec atât de cunoscut. Vioara lui clar plângea, ca apoi să intre brusc în ritmuri compuse, să nu te poți atașa de ceva anume, ci dimpotrivă, să te conducă spre un sfâșietor dialog între două viori. Și fără să-ți dai seama, fără să te gândești, de undeva din spate ”intră” un fragment de taraf. Același motiv cântat de la bun început, de fapt totul are legătură, acum chiar face sens. Și apoi intră ea, vocea ei, iar ție ți se pune un nod în gât. ”Lume, lume” și tu te umpli de tristețe și realizezi că asta chiar e una dintre cele mai frumoase muzici pe care le-ai ascultat vreodată. Da te las pe tine să asculți, vezi dacă-ți place, căci acum o să ai ocazia să asculți și tu live muzica asta!
La 10 ani de la lansarea albumului Maria T, Bălănescu Quartet se întorc în România pentru a prezenta acest proiect care pe mine m-a marcat într-un mod cât se poate de plăcut. Va fi un spectacol audio/video inedit și cu ocazia asta albumul a fost re-editat și de-abia aștept să văd cum sună. E acel ”altceva” din muzică și merită mers măcar o singură dată la un concert de-al lui Bălănescu. Iar albumul ăsta în special e un fusion incredibil cu muzica Mariei Tănase și jur că ai spune că e de fapt una dintre cele mai fructoase colaborări muzicale. Ascult albumul ăsta ori de câte ori am ocazia, merge la un vin roșu, la un drum lung, la o tăcere între doi oameni, la ce simți tu.
Concertul va avea loc pe 28 mai la Fratelli Studios de la ora 20.00, iar de aici vă puteți achiziționa biletele. De-abia aștept să-mi spuneți ce impresie v-a lăsat.
Fotografiile le-am făcut la un concert de-al lui Bălănescu de prin 2007, căci ori de câte ori vine în țară, nu pierd ocazia. Chiar anul trecut a venit și a avut un fel de jam session cu trupa Byron la Verona și a fost, cum spun somitățile din domeniu, ”Un regal, domnule! Un regal!”. Nu, chiar a fost genial și sunt sigur că și acum va fi la fel!