How to vlog la Webstock 2016

14516464_1283434221675204_25404792440498903_n

Pe 30 septembrie a avut loc Webstock, cel mai mare evenim… pardon, singurul eveniment dedicat blogosferei din România. Spun singurul, căci nu prea mai e altul care să adune atâția bloggeri la un loc. Iar eu m-am dus special pentru secțiunea How to vlog, căci ăsta e ultimul trend în online și eram curios să văd ce au de spus speakerii.

La Webstock mă duc deja ca și cum aș fi în ultimul an de facultate și e prima zi de școală și vreau să văd ce prospături sunt în anul întâi. Că în fiecare an vezi fețe noi. Și stau cu colegii și comentăm de pe balustradă. Pe lângă asta, networking la greu, glumițe și selfie-ul cu gagicile de la standul Bitdefender.

Dar am zis să mă duc la ”How to Vlog”. Chiar eram curios. Nu mi-am setat nici o așteptare. Pur și simplu de curiozitate.

Invitații au fost Matei Dima de la BRomania (aproape 1 milion de like-uri pe Facebook), Bianca Adam sau Tequila (aproape 900.000 pe YouTube), Costin Cocioabă (peste 500 de subscriberi pe YouTube), Laura Mușuroaea (aproape 80.000 pe YouTube) și Geanina de la JamilaCuisine (cu aproape 300.000 de subscriberi pe YouTube).

 

Pe BRomania îl urmăream când avea short-urile alea, gen Vine, de la început. Doar că atunci când s-a apucat de chestii mai lungi, parcă a dispărut și fun-ul. Ca și în cazul multor Vine-eri de afară. Cum au lungit-o peste 6 secunde, cum se plictisea situația. Dar tre să menționez că eu nu sunt tocmai în target, apropo de genul ăsta de ”scenete”. Dar Matei Dima pare genul de tip echilibrat, în primul rând știe naibii să vorbească într-un microfon și a fost destul de rezervat în a oferi niște detalii revoluționare apropo de această lume a vloggerilor.

Bianca Adam e unul dintre acei vloggeri la care nu mă pot uita niciodată. Mă plictisesc din primele 5 secunde. Dar ca și în cazul BRomania, sunt într-un cu totul alt target. Eu mă uit la Casey Neistat, la Jimmy Fallon, la John Oliver, la Comedians in cars having coffee. Dacă ceea ce faci nu-mi aduce nici o valoare, nu mă inspiră în vreun fel, nu mă amuză, atunci nu mă pot uita. Dar ceea ce face ea mi se pare foarte mișto și e de apreciat. Are un canal imens (mă refer la numărul de subscriberi) și probabil l-a construit numai prin forțe proprii. A făcut pur și simplu ce și-a dorit și s-a ținut de chestia asta. Indiferent că-mi place sau nu, e de apreciat cum a crescut contul ăla. Dar în rest, n-aș putea spune că e și un speaker în același timp. Sau pur și simplu n-o interesează. Adică n-am aflat nimic.

Costin a trecut foarte recent pe zona de vlogging. A renunțat la blogging și s-a apucat de daily vlogging. Chiar dacă are puțini subscriberi, e foarte cunoscut în online și asta îl ajută mult. Și e de urmărit pentru că e genul care vrea să facă o grămadă de chestii mișto. De câte ori ne adunăm, Costin vine de cele mai multe ori cu niște idei de stă mâța-n coadă. Și da, mi-e prieten, dar nu de-aia îl susțin. Îl susțin pentru că știu că poate să scoată niște chestii foarte mișto. Și în cadrul conferinței a venit cu niște păreri de bun simț, bazate pe experiența personală.

Laura e foarte mișto ca om. Din zona de fashion, mi se pare unul dintre cei mai echilibrați oameni. E naturală, comparativ cu imaginile de divă pe care vor să și le creeze celelalte fashioniste. Și mă jur că a zis ceva mișto la un moment dat în timpul speech-ului, dar făceam mișto cu Ariel de Costin care era răcit muci și avea o față pierdută. Dar cu Laura am avut diverse discuții de-a lungul timpului legate de vlogging, blogging și ideea de comunitate și cum în afară cei care se uită la vloguri dau click pe reclame ca să-i susțină pe vloggeri preferați și cum noi avem o plăcere perversă în a critica tot ce face celălalt mai mult sau mai puțin bine. Pe lângă asta, are o nouă idee de vlog pe care chiar sper s-o pună în practică cât de curând.

De Geanina sincer nu auzisem până acum, asta pentru că eu nu prea gătesc. Are un vlog culinar și numărul de subscriberi e impresionant, but again, nu gătesc, deci not in my target. Daaaar, cred că a fost singura persoană de la care am rămas cu ceva. Adică a fost la un moment dat o întrebare, gen, cum să te asiguri că subscriberii se uită la tot episodul tău. Iar la Geanina a fost cel mai ușor, că la ea chiar tre să te uiți la tot episodul dacă vrei să faci o rețetă. Practic, dacă pierzi ceva, nu iese rețeta.

Drept urmare, chestia asta zic că se poate aplica în orice vlog. Tre să ai o idee interesantă pe care s-o integrezi de-a lungul episodului tău de vlog. Să te asiguri că îi ții pe oameni în priză. Să nu divulgi lucrul ăla la început sau doar la sfârșit. Habar n-am, chestia asta mi s-a părut o treabă care ar trebui gândită mai îndelung apropo de implementare.

În rest, iar a venit întrebarea cu ”pot să fac bani din vlogging, sau cât ar trebui să cer”. E o întrebare cât se poate de relevantă din punctul meu de vedere și toată lumea ocolește răspunsul ăsta. De obicei răspunsul e că, domne, dacă vrei să te apuci să faci vlogging doar pentru bani, n-o să reușești, că tre s-o faci din pasiune. Aceeași idee tâmpită am auzit-o și la bloggeri, dar dacă stau să mă gândesc câte bloguri și vloguri au fost create fix în ideea de business și de a face bani și culmea, au avut succes, atunci acest răspuns n-are nici o relevanță.

Ideea nu e că unii vor să facă bani peste noapte din vlogging sau blogging, ci de faptul că nu știu cum să se vândă, nu știu cum să se monetizeze, căci de-aia vin la astfel de conferințe. Să afle lucruri concrete. Dacă se poate trăi din asta, dacă se poate face așa ceva, nu că toți ar vrea să se îmbogățească peste noapte. Din păcate, nici un speaker invitat vreodată la vreo conferință la care am participat n-a fost în stare să dea un răspuns coerent.

Așa că vi-l dau pe-al meu, așa cum m-am dus după conferință la tipul care a pus întrebarea cu banii ca să-i spun părerea mea. Aceeași frustrare am avut-o și eu la început. Habar n-aveam cum și ce să fac, dacă pot face bani, cât să cer, când și în ce condiții. Nimeni nu mi-a oferit nici un răspuns la această întrebare secretizată (de parcă ne-ar fura cineva banii din buzunar). E adevărat că trebuie să keep on doing ceea ce faci ca să crești. Deși știu că daily vlogging-ul te ajută mult, și o constanță în episoade e necesară (cum zicea și Costin) ca să crești cât mai repede, nu e întotdeauna de-ajuns. O componentă extrem de importantă, zic eu, e networkingul. Evident că atunci când ai sute de mii de suscriberi brandurile nu mai au cum să te ignore și te vor băga în campanii plătite. Dar până atunci ce faci? Mori de foame? Well, cred că poți să grăbești un pic pasul prin networking. Vrei nu vrei, tre să te întâlnești cu cât mai mulți oameni din industrie, să participi la astfel de conferințe, să intri în vorbă cu lumea și chiar să te duci tu să propui idei de campanii către branduri (indiferent de cât de multe ori o să-ți iei refuzuri, e ca la interviu). Câteodată, pauzele dintre conferințe sunt mai importante decât conferințele în sine!

Refuzând răspunsuri concrete la aceste eterne întrebări legate de bani, cred că nu face decât să creeze diferențe foarte mari în fee-urile pe care vloggerii sau bloggerii le pot cere pentru același lucru, indiferent de cât de mulți followeri au. Adică tipul care a pus întrebarea cu banii avea cică 17.000 de subscriberi pe canalul lui de YouTube, which is something, dar probabil că n-a avut nici o campanie pe bani până acum. Eu am doar 1000 de subscriberi pe YouTube și am avut deja 5 campanii plătite pentru vlog. A șasea tocmai s-a aprobat astăzi!

Cât despre câți bani să cer, la fel, am avut și eu întrebarea asta. Să nu cer prea mult ca să nu mă refuze, dar nici prea puțin ca să nu-mi bat joc de mine și de piață. Și până la urmă știți ce-a făcut? Și ce fac de fiecare dată? Nu am un fee fix, dar în funcție de fiecare propunere mă întreb pentru câți bani ”mă dau jos din pat”? Pentru ce sumă m-aș simți eu comfortabil să fac lucrul ăla încât să-l fac bine și să nu dau rasol. Poate să fie 200 de euro, 1000 sau pe gratis, dacă nu există buget dar chiar îmi place ideea.

Oricum, mă bucur că vlogging-ul prinde din ce în ce mai mult. Chiar dacă sala a fost cam goală, sper ca la anul să fie plină și poate, cine știe, să avem alți speakeri ceva mai relevanți. Și chiar mă bucur că dintre toate premiile de la Webstock a câștigat și Mariciu cu vlogul lui.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.